لیوان چینی چیست
لیوان چینی چیست
لیوان چینی ورزشی است نوظهور که از چیدمان لیوانهای مخصوص و جمع کردن آنها طبق یک دستورالعمل خاص صورت میگیرد.
این بازی به واسطه سرعتی بودن آن از هیجان بالایی برخوردار است و به همین علت طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و روز به روز به طرفداران آن اضافه میشود.
محدودیت در این بازی وجود ندارد. تمامی افراد در تمامی سنین حتی با وجود ناتواناییهای جسمی و ذهنی قادر به انجام این بازی هستند.
راز موفقیت دراین بازی نیز یک چیز است و آن چیزی نیست جز <<تمرین>>
“فواید لیوان چینی”
لیوان چینی به واسطه استفاده همزمان از هر دو دست، بهترین عملکرد را برای افزایش تمرکز، هماهنگی عصب عضله،دست و چشم و استفاده همزمان از هر دو نیمکره مغز و بدن را دارد
“”فواید لیوان چینی برای دانش آموزان””
* استفاده از هر دو نیم کره مغز و بدن به طور همزمان.
*افزایش اعتماد به نفس
* افزایش و ایجاد روحیه کار گروهی
* تقویت قوه حسی و حرکتی ( موثر در کارکرد لب پیشانی)
* (بهبود قوه تجسم فضایی) * هماهنگی دست و چشم
در اين فعاليت كمك آموزشي قوانيني وجود دارد كه باعث بهبود اختلال ديكته نويسي ميشود. ما در اينجا به علل اختلال ديكته نويسي و قوانين و فعاليتهايي كه در اين بازي باعث بهبود اين اختلال ميشود اشاره ميكنيم:
علل:
1. كج نويسي بيش از حد
2. راست نويسي بيش از حد
3. پر فشار نوشتن
4. كم رنگ نويسي بيش از حد
5. زاويه دار نويسي بيش از حد
6. نامرتب نويسي بيش از حد
7. فاصله گذاري بيش از حد
ارتباط دست و چشم:(تحقیقات کشور ایالات متحده)
لیوان چینی اخیراً توسط برنامههای تربیت بدنی برای افزایش مهارتهایی مانند همکاری دست و چشم و سرعت و تمرکز انجام شده است.
ما تاثیر چیدن را در همکاری مابین چشم و دست و عکسالعملها را در 24 پسر و 18 دختر سال دومی توسط سوداپاپ و آزمونهای Yardstick آزمایش کردیم.
در کلاس تربیت بدنی به طور رندم برای شیوهی کار وکنترل گروهها انتخاب شد و هم از قبل و هم بعدش برای همکاری چشم ودست و زمان عکسالعمل مورد آزمایش قرار گرفت. گروه درمان در برنامهی 5 هفتهای لیوان چینی شرکت کردند.
پیشرفتهای مهم برای هر دو هم همکاری بین دست و چشم و هم زمان عکسالعمل بین آزمون قبلی و بعدی برای این گروهها اما نه برای گروه کنترل یادداشت میشود.
بنابراین لیوان چینی بسیار در افزایش همکاری میان دست و چشم و زمان عکسالعمل موثر است.
در آخرین مطالعات دکتر ملانی هارت فعالیت الکتریکی از هر دو قسمت مغز را مورد آزمایش قرار داده. نتایج این مطالعات اهداف لیوان چینی را که هر دو قسمت مغز را مورد مطالعه قرار میدهد مورد حمایت قرار میدهد. دکتر ملانی هارت دستیار پرفسور سلامتی، تمرین و دانش ورزشی در دانشگاه تکنولوژی تگزاس این نتایج را اعلام کرد.
لیوان چینی یک فعالیت جدید است که در ایالات متعدد پیشرفت کرده است یکی از اهداف لیوان چینی استفاده از هر دو طرف بدن و مغز برای گسترش مهارتهاست.
این اهداف مبنی بر تحقیقات درباره مغز است، هدف این مطالعات آزمایش فعالیتهای الکتریکی هر دو قسمت مغز است. شرکتکنندگان داوطلبانی با رده سنی دانشگاهی هستند که هر دو قسمت تمرین (’30) و یک قسمت تست را کامل میکنند. در طی اولین قسمت شرکتکنندگان به وظایفشان معرفی میشوند و اجازه تمرین کردن پیدامیکنند.
در طی دومین قسمت به شرکتکنندگان فیلمی برای مرور وظایفشان و تمرین برای باقی ماندن زما ن نشان داده میشود برای قسمت سوم شرکت کنندگان با کلاه الکترودی EEG آماده میشوند این کلاه از استانداردهای سیستمهای 20-10 بینالمللی پیروی میکند. سپس شرکتکنندگان 5 آزمایش پایهای 30 ثانیهای را که در آنها درخواست ایستادن و نگاه کردن به لیوانها را میکنیم کامل میکنند. با پیروی کردن از این آزمایشهای پایهای شرکتکنندگان برای هر 4 وظیفه 5 آزمایش انجام میدهند. (برای مثال چیدن چرخشی نیاز به استفاده از هر دو دست دارد، یا دست راست فقط و یا فقط دست چپ و یا هر دو در مسابقات کوچک)